HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

64ste Jaargang - nummer 3 - juni 2015

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Jenna Arts. foto Gemma van der Heyden

 

http://jenna-arts.com

 

©Brabant Cultureel – juni 2015

Illustreren is voor Jenna Arts alles of niks

 

Geen bijbaantjes, maar illustreren zoals ze leeft. Dat tekent de passie van Jenna Arts, die overtuigd koos voor een leven als illustrator. ‘Illustreren is voor mij alles of niks,’ zegt de 23-jarige inwoonster van Breda, die ondanks haar jeugdige leeftijd trefzeker is in zowel tekenen als praten over haar werk.

 

door Gemma van der Heyden

 

‘Ik wil mensen tekenen die niet realistisch zijn. Als ze realistisch zouden moeten zijn, irriteert het mij als ze niet echt genoeg lijken. Mijn eigen hand is daarin belangrijk. En ik ben niet bang geïnspireerd te raken door andermans werk. Ik neem het in me op. Het blijft toch je eigen hand die tekent.’

Jenna Arts (Zeeland 1991) tekent ondanks haar jeugdige leeftijd trefzeker. En zo praat ze ook over haar werk. Haar woordkeuze is bondig, bijna minimalistisch en dat zie je terug in haar illustraties. Arts: ‘Ik voel me aangetrokken tot grafisch ontwerpen en vind het heel mooi dat je met weinig veel kunt zeggen. Ik vind mezelf nog niet goed genoeg. Dat zorgt ervoor dat ik me blijf ontwikkelen en de kracht van het minimalisme zoek.’

 

 

Jenna Arts. foto Gemma van der Heyden

 

Haar illustraties bestaan uit grote vlakken met weinig detaillering. In de lijnvoering is haar voorliefde voor organische vormen zichtbaar. ‘Ik begin altijd met potlood en pen te schetsen. Die tekeningen scan ik en kleur ze digitaal in met Photoshop. Mijn tekening blijft overeind.’

 

 

Jenna Arts, Denken.

 

 

Tekendocent

Arts kwam op jonge leeftijd in aanraking met het werk dat haar moeder maakte toen zij opgeleid werd voor tekendocent. Met dit werk maakte ze als middelbare scholiere een klik. Na schooltijd volgde ze tekenlessen. En hoewel zij een VWO-leerling was, wist ze dat ze in een creatief vak verder zou gaan. Arts: ‘Op mijn zestiende las ik een artikel in de Elle Girl over een Nederlandse illustrator in Parijs. Toen dacht ik, je kunt van tekenen leven en zelfs in Parijs wonen!’

Ze volgde de vooropleiding aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Daarna rondde ze aan die academie haar opleiding als illustrator af. ‘Ik twijfelde eerst of ik fotografie of beeldende kunsten zou doen. Het lijkt alsof je daar hetzelfde oog voor moet hebben en hetzelfde talent. Maar ik zette mijn talent aan de kant door fotografie te doen. Dat voelde niet goed. En beeldende kunst leek mij een onzekerder bestaan dan illustrator.’

Dat werd voor Jenna Arts bevestigd in haar tweede studiejaar. Ze kreeg toen de opdracht het boek Op zee van Toine Heijmans te illustreren. ‘Met dit boek is het besef gekomen dat ik het kan. Ik werd er gemotiveerd en blij van. Ik was in de klas de enige met die ervaring.’

In die periode werkte Arts enkel in zwart-wit. Voor de Belgische popband Amatorski illustreerde ze de nieuwe hoes van een remix. ‘Door de nieuwe opname leek de muziek afstandelijker. Daarin ging ik mee met illustreren. Ik maakte een remix van de twee portretten op de originele cd door ze te abstraheren naar standbeelden,’ vertelt Arts.

 

 

Jenna Arts, Straatintimidatie.

 

 

Kleur

Om een weg te vinden naar meer opdrachtgevers adviseerde Akademie St. Joost om in kleur te gaan werken. Arts zocht voorzichtig haar weg met pasteltinten. In haar derde studiejaar liep ze stage bij poppodium Ekko in Utrecht. Met haar werk kwam ze steeds meer terecht in de muziekwereld. ‘Je krijgt daar veel vrijheid voor terug. Die moet je jezelf ook gunnen. Bij een krantenartikel moet je rekening houden met de tekst en de deadline. Maar je hebt toch nog genoeg vrijheid over op die speelplaats.’

Haar kennismaking met de krant deed ze op tijdens een stage bij nrc.next. Door de snelheid waarmee ze voor dit medium moest werken ontstonden karakters met kleine hoofden en grote lichamen. Deze beelden zijn uniek en haar hand is er goed in te herkennen: grote vlakken, grafische vlakverdeling en organische lijnen. ‘Het maken van een illustratie voor de krant duurt maar even, maar de vluchtigheid is ook wel fijn.’ Zo krijgt zij bijvoorbeeld de tekst rond een uur of één. Ze gaat dan meteen met een idee aan de slag, want om vijf uur moet het klaar zijn. De karakters die door deze werkwijze zijn ontstaan ontwikkelen zich nog steeds door.

Arts gebruikt afwisselend zijaanzichten van een mensfiguur en gezichten die ze van voren tekent. Deze tekenstijlen passen niet bij elkaar. Ze laat ze echter spreken voor het idee dat ze illustreert. Kleur is een kwestie van experimenteren en vooral veel uitproberen. ‘Het is maar net wat een beeld moet zeggen.’

 

 

Jenna Arts, Grey.

 

 

Art nouveau

‘De lijn is belangrijk in mijn werk. Hierin ben ik geïnspireerd door Art Nouveau. Het mag niet te gelikt worden. Daarom werk ik niet met Illustrator, maar alleen met Photoshop. Het teruggrijpen naar andere technieken zie ik in de toekomst nog wel voor me.’ Arts illustreert zoals ze leeft: ‘Ik leef met weinig en daar kun je gelukkig mee zijn. Ik neem geen bijbaantjes, want illustreren is voor mij alles of niks. Anders verdwijnt het. Alleen zo kan ik nog beter worden.’