HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - augustus 2014

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Charlotte Janssen. foto Gemma van der Heyden

 

www.charlottejanssen.com

  

©Brabant Cultureel – augustus 2014

 

Charlotte Janssen al vóór IVC gelauwerd

 

Charlotte Janssen is een van de genomineerden voor het Internationaal Vocalisten Concours dat zich van 4 tot en met 14 september 2014 afspeelt in ’s-Hertogenbosch. De sterren staan voor deze sopraan uit Boxtel wel heel gunstig.

 

door Rinus van der Heijden

 

Als eindexamenproject van haar zangopleiding aan de Dutch National Opera Academy (DNOA) zong Charlotte Janssen begin deze maand de hoofdrol van Sylvia in de operette Die Stumme Serenade van Erich Korngold. De jury beloonde haar met een 9,5 en de vermelding cum laude. De keurmeesters sprake van ‘superbe’.

 

 

Charlotte Janssen tijdens de generale repetitie van Die Stumme Serenade van Erich Korngold in het Luxor Theater Arnhem, uitgevoerd door National Opera Academy. foto Marc Krone

 

Een mooiere opsteker voor het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) kun je haast niet bedenken. In de categorie Opera/Oratorium is de 26-jarige uit Boxtel afkomstige sopraan een van de 63 genomineerde deelnemers aan het concours. Een nu al gelauwerde derhalve. De finale van het IVC is echter nog ver weg. Alhoewel de sopraan er stilletjes wel over mijmert. ‘Natuurlijk hoop ik te winnen. Maar ik hoop vooral dat door de deelname mijn naam wordt gevestigd. En dat ik dan zelf weet waar ik sta. Bovendien vind ik deelnemen aan het IVC zo leuk, omdat Den Bosch vlakbij mijn geboorteplaats Boxtel ligt. Ik bezocht het IVC vaak als toeschouwer, nu komt mijn droom uit om deel te nemen.’

Charlotte Janssen werd met een behoorlijke omweg operazangeres. ‘Ik was nog heel klein toen ik al in koren zong. Op vierjarige leeftijd speelde ik ook viool. Rond mijn vijftiende besloot ik musicalzangeres te worden. Ik ging naar de MusicAll Factory in Tilburg. Daar kwam ik erachter dat ik zingen leuk vond, maar alleen in de privésfeer. De opleiding Grafisch Ontwerp aan SintLucas in Boxtel was mijn volgende stap.’ Hoewel ze de opleiding afrondde, was ‘ook dit niet mijn ding.’

 

 

Charlotte Janssen in haar kleedkamer in het Luxor Theater, Arnhem. foto Gemma van der Heyden

 

 

Opera

In 2008 meldde Charlotte Janssen zich bij Fontys Conservatorium in Tilburg. Zingen bleek toch het hardst te trekken. ‘Hoewel ik lang dacht dat zingen veiliger was als hobby, kwam ik er meer en meer achter dat de zang er bij mij gewoon uit moest.’ Ze begon in Tilburg aan de bacheloropleiding Klassiek Solozang bij Xenia Meijer. Daar bleek dat haar hart bij opera lag.

Nadat ze in Tilburg was afgestudeerd, deed Charlotte Janssen auditie bij de Dutch National Opera Academy van het conservatorium Amsterdam/Den Haag, een tweejarige masteropleiding. ‘Ik werd er aangenomen, geweldig. Ik word gecoacht door onder andere Andrew Schroeder, Peter Nilsson en Nadine Secunde. Ook volgde ik masterclasses en lessen bij Rudolf Jansen, Nelly Miricioiu, Ira Siff en Patricia MacMahon.’

Aan de DNOA krijgen slechts twaalf mensen per jaar de gelegenheid aan een operaproductie mee te werken. Een van die twaalf was dit jaar Charlotte Janssen. Als afstudeerproject zong ze de hoofdrol van Sylvia Lombardi in de onbekende, met revueliederen en musicalelementen doorspekte operette Die Stumme Serenade van de joodse componist Erich Korngold. De operette stond begin deze maand een aantal keren in het Luxor Theater in Arnhem. ‘Dat was de Nederlandse premičre. Die Stumme Serenade is hier nooit uitgevoerd,’ zegt de sopraan. ‘Als afstudeerproject prikkelde die hoofdrol extra, omdat het ging om een Duitse operette met Duitse dialogen, dat had ik nog nooit gedaan.’

Maar die onbekendheid met het werk en de met Duitse taal stond een 9,5 met cum-laudevermelding niet in de weg. Eind augustus krijgt Charlotte Janssen haar einddiploma en heeft zij haar scholing afgerond. Klaar om met volle overgave af te reizen naar het Internationaal Vocalisten Concours.

 

 

Charlotte Janssen in haar kleedkamer in het Luxor Theater, Arnhem. foto Gemma van der Heyden

 

 

Afvalrace

‘Er hebben tijdens de voorronden superveel mensen gezongen in de hoop dat ze genomineerd zouden worden. Geweldig dat ik nu mag meedoen in deze afvalrace. Ik hoop dat mensen van operahuizen mij horen. De aria’s die ik ga zingen, geven een mooi overzicht van wat ik kan.’

Tien aria’s studeerde Charlotte Janssen in. ‘Ik heb daarbij geprobeerd die zangstukken te kiezen die alle facetten van mijn persoonlijkheid weergeven. Bijvoorbeeld dat ik goed coloraturen kan zingen. Je moet een combinatie maken van die tien aria’s. In de eerste ronde krijg je tien minuten de tijd, in de tweede ronde achttien minuten, omdat daar ook het verplichte werk van Willem Jeths in valt. De aria’s moet je in verschillende talen doen: Duits, Engels, Italiaans. Het verplichte werk is in het Latijn.’

‘In nog geen half uur moet je jezelf bloot geven. Ik ben niet zo’n zeker type als het om mezelf gaat. Maar als ik op een podium sta, neem ik het helemaal in, dat weer wel.’

Dat bleek tijdens haar rol als soliste in oratoria als Die Schöpfung van Haydn, Petite Messe Solennelle van Rossini, Stabat Mater van Dvorák en haar solo-optreden in de Vierde Symfonie van Mahler. Verder vertolkte ze Rosa in Der Rose Pilgerfahrt van Schumann. ‘Ook deed ik veel lied-duoconcerten en nogal wat musicaloptredens. Maar die laatste heb ik geschrapt, omdat je er een heel andere techniek voor nodig hebt. Ik heb er een jaar over gedaan om die techniek af te leren. Nu, met de Korngold-operette, kwam ik weer dichter bij de musical. Ik had daarom wel bedenkingen, maar vond het werk uiteindelijk toch wel mooi.’

 

 

Charlotte Janssen repeteert in het Luxor Theater, Arnhem. foto Gemma van der Heyden

 

 

Winnen

Stel dat zij het IVC wint, wat betekent dat dan voor haar carričre? ‘Ik denk niet dat ik dan meteen rollen krijg aangeboden. In de operawereld zingen mensen met naam al in belangrijke operahuizen. Hoewel ik mensen ken die in de finale van het IVC stonden en nadien rollen kregen. Maar dat is geen garantie. Je bent gewoonweg niet meteen beroemd. Ik ben een vol-lyrische sopraan. Misschien kan ik ervaring opdoen met het verder dramatisch uitbouwen van mijn stem.’

Maria Callas is daarbij haar grote voorbeeld. ‘Zij is dramatisch tot in de puntjes. Je hoort precies wat ze wil en doet. Natuurlijk moet je prachtig kunnen zingen en er goed uitzien. Maar het belangrijkste is overdragen wat je móet. De zanger is de drager van wat gezegd moet worden.’

En mocht ze de finale niet halen, wat dan? ‘Voor mij betekent meedoen aan het IVC een grote ervaring. En hoe meer ervaring, hoe beter je voorbereiding is op de beroepspraktijk. Ik denk dat er vanaf de eerste rondes agenten in de zaal zitten. Daar is het mij voornamelijk om te doen: een agent die me helpt bij de opbouw van mijn carričre. Het kost veel geld en energie om jezelf in de markt te zetten. Ik hoop dat ik op het punt kom mooie rollen in operahuizen neer te zetten. Ik wil ook verder met het liedduo, meer Rachmaninov en Schumann. En gewoon blijven zingen, elke dag. Onder de douche sta ik al aria’s te kwelen.’

Zou in een wat verdere toekomst ook Wagner kunnen lonken? ‘Het zou leuk zijn bij hem uit te komen. Tijdens een masterclass die ik dit jaar via het IVC volgde, kwam er uit dat Wagner er wel in zit. Maar op dit moment is mijn stem vrij licht en beweeglijk, straalt hij meer een Italiaans timbre uit. Ik heb veel Mozart op mijn repertoire. Als je een vrij lage, dramatische stem hebt, kun je hém niet zingen. Pasgeleden heb ik Anna Bolena van Donizetti uitgevoerd. Daar voel ik me ook goed bij.’

 

Verdi

Op de lijst voor het IVC staan ook twee Verdi-aria’s. ‘Dat is momenteel wel mijn top. Ik hoop in eerste instantie een goede Verdi-zangeres te worden. Enne… Verdi is een beetje de Italiaanse Wagner,’ lacht zij.