HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - februari 2014

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

 

Het rijk van de illustratoren in Brabant is groot. Wie schuilt achter een tekening die we in de krant zien, een tijdschrift, boekomslag of op een website? En vooral, hoe werkt de illustrator? Brabant Cultureel zoekt die illustratoren op.

 

www.lumine.nl

 

©Brabant Cultureel – februari 2014

Raken aan de feilbaarheid van een held

 

Beelden vliegen voorbij als clichés. Die moeten eerst passeren. Daarna begint het zoeken in associaties. Mark Reijntjens tekent zelfs vanuit vogelperspectief. Ooghoogte is niet spannend genoeg.

 

door Gemma van der Heyden

 

‘Ik moet een illustratie kunnen maken zoals ik dat wil.’ Voor Bosschenaar Mark Reijntjens betekent dat de ambachtelijkheid van het vak. Niet kiezen voor de snelle oplossing in bestaande beelden, maar denken in schetsen. De eerste ideeën op papier zetten met een potlood. En tekenen tot de clichés erbij neervallen. Die komen een voor een voorbij.

‘Vaak zit in die eerste beelden toch al de basis voor de uiteindelijke illustratie, maar dat weet je pas als een beeld begint te werken. Op een bepaald moment zie je in een oogopslag dat het goed is. Dit proces kan lang duren.’

De beelden die in het hoofd van Mark Reijntjens ontstaan, zijn intuïtief. Met associëren als gereedschap verwijdert hij zich van de eerste ingevingen. En als het concept rond is, worden de lijnen ingevuld.

 

 

Mark Reijntjens. foto Gemma van der Heyden

 

 

Mens

Een vaak terugkomend onderwerp in Mark Reijntjens’ illustraties is de mens. Vanuit een laag of juist een hoog standpunt geeft hij hem weer. Soms herkenbaar als persoon uit het nieuws. Andere keren een onbekende die jij of ik had kunnen zijn.

‘Perspectief maakt een illustratie spannend. Als kind tekende ik Spiderman na. Dat was mijn eerste kennismaking met het perspectief waarin een lichaam werd getekend. Maar ik zag ook hoe mooi de anatomie van zo’n stripheld is. Spiderman werd vaak getekend vanuit een laag of een hoog standpunt. Ik ontdekte dat dat heel dynamisch werkt.’

In zijn werk gebruikt hij ook bestaande foto’s of zoals hij het zelf noemt ‘tweedehands beelden’. ‘Deze beelden kun je gebruiken als het concept rond is. Pas als de eigen verbeelding volledig is benut, begint het invullen. Anders maak je compromissen en ben je afhankelijk van bestaande beelden.’

 

 

Mark Reijntjens, Amerikaanse zeepbel.

  KLIK HIER

De openheid van zijn geest laat hij los op zijn werk. Daardoor worden de illustraties en ook het overige werk van Mark Reijntjens uniek en origineel. Hoewel hij zijn lijnen wel invult, betekent het niet dat hij de tekeningen inkleurt. ‘Licht en schaduw is één van mijn belangrijkste gereedschappen om tot kracht en contrast te komen in mijn illustraties.’ Vandaar dat hij werkt onder de naam Lumine, wat ‘door middel van licht’ betekent en is afgeleid van het Latijnse lumen.

Het liefst gebruikt hij zo min mogelijk kleur. Daarin vindt hij zichzelf niet goed. Hooguit moet pikzwart vechten met vuurrood. Samen met de dynamiek van het perspectief veroorzaakt dat vaak futuristische beelden. Niet koud en glad, maar met de grofheid van beton- en ijzerstructuren die hij gebruikt om plasticiteit aan de vormen te geven. Deze invulling drukt voor hem de emotie en de gevoeligheid uit van de mens in zijn illustraties.

 

 

Mark Reijntjens, Khamenei. Illustratie voor De Gelderlander.

 

 

Ex-schaatser

Spiderman is niet de enige held in zijn leven. De top drie wordt in één adem aangevuld met popartiest Prince en ex-schaatser Hilbert van der Duim. Waarom? Voor Mark Reijntjens zit dat in de feilbaarheid van de stripheld en de schaatser, waarmee hij zichzelf identificeert. En ja, Hilbert straalde met zijn mooie lichaam de kracht en emotie uit die bij zijn tekenstijl past.

Mooi, excentriek en onderscheidend zijn. Hij zoekt het in zijn werk en vond het ooit ook bij de jonge Prince, die overtuigend anders was dan de rest. Het popidool werkt door in de eigenzinnigheid van zijn illustraties en animatiefilmpjes.

De teken- en ontwerpstijl voor de animaties passen goed in de ideeën van Victor van Geloven, eigenaar van de inventieve beeld- en geluidstudio Studiotoendra. Hij en Mark Reijntjes werken aan filmpjes voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers. Alles ontstaat vanuit het niets. Reijntjens tekent met de hand losse onderdelen op de computer. Van Geloven smelt ze samen tot één bewegend geheel.

Ver weg van de clichés en dichtbij de mensen zoals jij en ik. We lijken allemaal een beetje op Spiderman, Hilbert en Prince.

 

 

Mark Reijntjens, Rode Kruis. Illustratie voor de Wegener dagbladen.