HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

62ste Jaargang - oktober 2013

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

 

www.adwillemen.nl

www.cubra.nl/adwillemen/welcome.htm

Interview met Ad Willemen:

www.youtube.com/watch?v=BqC1J6mYkMQ

 

©Brabant Cultureel / Brabant Literair – oktober 2013

 

Meester Ad Willemen heeft het gebouw verlaten

 

Graficus en tekenaar, tekenleraar en flamboyant Tilburger Ad Willemen overleed op 23 september 2013. Met name met zijn etsen maakte hij ook internationaal naam en is hij opgenomen in diverse museumcollecties. Hij was een man met passie.

 

door JACE van de Ven

 

Op zijn eigen website werd het al snel ingevoerd: Ad Willemen (A.C.J.M) 6 april 1941 - 23 september 2013. De bekendste Tilburgse graficus en tekenaar is dood, een hersentumor heeft hem geveld. Op de homepagina van diezelfde site zie je de flamboyante kunstenaar met hoed en lange jas café Meesters in Tilburg uitlopen. De deur staat nog open. Zijn er nog andere meesters in het gebouw? In ieder geval heeft deze meester het verlaten.

 

Bakens

Tilburger Ad Willemen studeerde aan de voorloper van de Academie voor Beeldende Vorming in zijn woonplaats (1957-1961) en aan de Academie Sint Joost in Breda (1962-1963). Hoewel opgeleid als tekenleraar, voelde hij zichzelf vrij kunstenaar. Dat hij toch les gaf, 25 jaar aan de Academie Sint Joost en 35 jaar aan het Koning Willem II College in Tilburg, kwam, zoals hij zei: ‘Omdat ik daar tijd mee verdien.’

Twee dagen vast werk en dus vast inkomen per week, gaven hem de tijd om de vijf andere dagen van de week zijn emoties en vakkennis bot te vieren op vrij grafisch werk: etsen waar hij snel erkenning mee vergaarde. Hij won er een paar internationale prijzen mee, werd aangekocht door musea en werd uitgenodigd om deel te nemen aan belangrijke grafiektentoonstellingen in alle werelddelen.

 

Ad Willemen, De hemel volgens Cranach / hommage aan Prof. Dr. Jhr. Witsen Elias. Ets en blauwe inkt, 2006.

 

Nadat hij zich bewezen had met zijn etsen die staan als bakens in de voortkabbelende stroom van de grafiek, voornamelijk door hun monumentaliteit en subtiele kleur, en nadat hij eind jaren tachtig experimenteerde met vorm en materiaal, begon hij zich vanaf de jaren negentig steeds meer toe te leggen op het vrouwelijk naakt. Hij maakt dan sensuele etsen en tekeningen. Soms is zijn inspiratie daarvoor duidelijk herleidbaar naar de kunstgeschiedenis, zoals in zijn Cranach-series, maar meestal werkt hij naar levend model. Provocerend, maar ook soms verstild en liefdevol. ‘Noem het een jeugdtrauma,’ zei hij erover, ‘mijn vader en de fraters die me les gaven hebben de schoonheid van de vrouw altijd voor me willen verbergen. Nu geniet ik ervan en hopelijk u ook.’

 

Verlangen

Ad Willemen bezat ook een belangrijke verzameling Afrikaanse en Aziatische erotische kunst. Bekend waren ook zijn antieke ansichtkaarten met afbeeldingen van Afrikaanse vrouwen, voornamelijk uit Mali. In 1989 publiceerde hij het in een wat warrige stijl geschreven boekje Constant Huijsmans’ laatste reis. Schier ultieme exercities in voyeurisme. Over hem werd in boekvorm geschreven door Ulco Mes, Yvonne Brentjens, Lambert Tegenbosch, Maarten Beks, Chris Bergman en Ed Schilders.

 

Ad Willemen, ...hoe Lucretia, door zich een vechthond aan te schaffen, haar aanranding voorkwam; ook genoemd Lucretia Victrix (uit de reeks Ceci n’est pas un changement de l’histoire). Tekening, 2006.

 

De Tilburgse stadsdichter Jasper Mikkers maakte naar aanleiding van het overlijden van Ad Willemen het gedicht ‘Teruggebracht vuur’ met daarin de regels

 

(...) wie stopt nu het verdwijnen

het verdrogen van de jonge vormen in de tijd, wie houdt

het woelen van verlangen ons voor ogen, legt

eeuwig voelen vast

 

(Het gehele gedicht is te lezen op www.jaspermikkers.nl )

 

Meester Ad Willemen woonde bijna zijn hele leven, 72 jaar lang, in Tilburg, maar zijn werk was allerminst lokaal of regionaal. Hij hoorde bij de wereld.