Bevrijdingskind - nieuwe musical in Den Bosch tijdens de
bevrijdingsdagen
Ed
Schilders

Vorige week besprak ik
een paar oorlogsliedjes met als onderwerp de relatie tussen
Nederlandse vrouwen en soldaten, zowel Duitsers als bevrijders.
Sommige van die liedjes zijn zeer cru, en zelfs als ze dat niet
zijn, zijn ze voor velen toch steeds weer aangrijpend. Want Trees
mag dan een Canadees gehad hebben, wat is het om een kind te zijn
van Trees zonder te weten wie die Canadees is?
Het zoeken naar de
onbekende oorlogsvader staat centraal in de musical ‘Bevrijdingskind’,
die vanaf 21 april zestienmaal wordt opgevoerd in het Theater aan
de Parade in Den Bosch, ter gelegenheid van de zestigjarige
bevrijding van Nederland. De musical is gebaseerd op het
waargebeurde verhaal van een meisje, Hannie genaamd, uit Den
Bosch. Ze ontdekt dat haar oudere zus in werkelijkheid haar moeder
is. Haar moeizame zoektocht naar haar vader, een bevrijder, is
door de schrijver Bart de Groof in een dertigtal liedjes gestalte
gegeven, verspreid over de zestig jaren die verstreken zijn. De
teksten die De Groof me liet lezen, zijn weliswaar zeer direct
maar tegelijk zeer integer. De Groof oordeelt of veroordeelt niet,
hij vraagt om begrip, hij geeft menselijkheid. Ook in een lied als
‘Dansen met de Duitsers’, gezongen door Lisa, de moeder van
Greet, die een relatie heeft met een Duitse officier. Lisa
verzucht: Ik ben geen zeur, maar ik heb het niet getroffen./
Springt er nog iemand voor mij in de bres?/ Mijn man is dood en
Greet danst met de moffen./ Lohengrin is haar vaste adres. (Lohengrin
was in Den Bosch een sociëteit voor Duitsers.)
Dan komen de
bevrijders. De vader van Hannie zingt over een van hen, Jimmy:
Tijdelijk in Den Bosch gelegerd,/ ‘Gelegerd’ in mijn dochters
bed./ De Bevrijder die onze trots belegert/ Boden wij te laat
verzet. Met als gevolg: Na vier jaar vliegtuigen en kanonnen/ En
soms op straat een executie/ Is de ellende opnieuw begonnen/ Met
een familierevolutie.
‘Ik wil aantonen’,
zei Bart de Groof, ‘dat de gevolgen van een oorlog generaties
lang doorsijpelen.’ De musical is geen aanklacht maar wel een
klaagzang. De Groof: ‘Het verhaal van Hannie en Greet gebeurt
nog steeds, elke dag, overal ter wereld.’ Eén regel uit de
musical zegt het misschien het best: ‘Maar kuur het niet op de
kinderen uit!’ Ik ga kijken en luisteren, en waarschijnlijk ook
wel een traantje wegpinken.
Informatie over de
uitvoeringen vindt u op www.bevrijdingskind.nl.
Op www.bevrijdingskinderen.nl
hebben die kinderen hun eigen stem. Uw herinneringen aan het
bovenstaande kunt u inzenden per post of via leed@brabantsdagblad.nl
|