Jan Doms
(1949) ontving in het voorjaar van 1997 van Jari van Niejenhuis,
directeur van Rederij Flinter Groningen BV de uitnodiging om samen met
zijn vriend en collega-kunstenaar (schilder) Han Klinkhamer, een reis te
maken op een van de schepen van zijn vloot. In het najaar 1997 zou de
reis kunnen plaatsvinden. Omdat schepen op de wilde vaart aanhoudend
onderweg zijn naar niet lang van te voren vastliggende bestemmingen,
moest er een periode gewacht worden tot er een schip een haven in de
buurt zou aandoen.
Na vele dagen wachten kwam het
verlossende bericht uit Groningen. De volgende dag - 5 november om
twaalf uur - konden Doms en Klinkhamer vertrekken uit de haven van
Hamburg.
Jan Doms besloot al wachtende om
gedurende de reis een scheepsjournaal bij te houden en tegelijkertijd al
schrijvende op zoek te gaan naar ‘Het paleis om vier uur in de ochtend’;
de basis te leggen voor een gelijknamig script dat zou moeten gaan
leiden tot de realisatie een nieuwe performance in een reeks waarmee hij
als lid van De Maatschap internationaal bekend is geworden. Samen
met Klinkhamer besloot hij ook dagelijks de reis in penseeltekening vast
te leggen.
De tentoonstellingen, die in
Galerie Bastiaans en Galerie Kathareze in de loop van 1998 en 1999
hebben plaatsgevonden, brachten vele van deze tekeningen reeds in het
bezit van het publiek.
Gelukkig zijn veel tekeningen
eerder al door de fotograaf Ernest Potters op foto vastgelegd zodat het
scheepsjournaal in de vorm van een wekelijks feuilleton een combinatie
zal kunnen zijn van journaalteksten en dagtekeningen.