INHOUD GG
HOME
SPECIAAL
AUTEURS
TEKSTEN
BRABANTS
INTERVIEWS

PRINT PAGINA
 

G E M M A  G E U X

 

JOEPIE DE POEPIE!

 

Ik moet soms zo vreselijk lachen als ik de krant lees!

Hier heb ik weer zoiets: NIEUWE HELICOPTERS POLITIE ZIJN TE ZWAAR.

Daar heb ik meteen een cartoonachtig beeld bij, want hoe ziet zoiets eruit?

 

Minister R. van Binnenlandse Zaken besteld drie jaar geleden acht van die hi-tech vliegers, voor een prijsje van 59 miljoen (en dat is toch zo’n flinke 7 miljoen/ per helipoeper).

Zijn die dingen eindelijk zo goed als af: komen ze niet van de grond!

Ze zijn te z w a a r .

Ze zijn tot aan de rotorbladen volgestouwd met technische snufjes, zodat de piloot slechts met een halfvolle tank van de grond kan komen! Ware het niet…, dat het brandstofverbruik zó hoog is dat de gouden olifantjes slechts één uur in de lucht kunnen blijven.

Volgens het woordenboek is een helikopter: een vliegtuig dat loodrecht kan stijgen en dalen, met aangedreven, wentelende draagvlakken.

Deze Vliegende Dombo’s komen recht van Walt Disney’s tekentafel, dat moet haast wel. Fantasia!

 

En wie heeft deze kleine niet-vliegende-kudde in ontwikkeling?

De Belgische firma H. van Joep van den N.

Er gaat ergens in mijn achterhoofd een belletje rinkelen: wáár ken ik die naam toch van? Is het Joep de Juppengoeroe, de vriend van Boonstra en van der Hoeven? Golft dat samen?

Is het de Joep, die ooit met de LPF gesprekken voerde over een eventuele ministerspost?

Heb ik het hier over dé Joep van het Rotterdamse bedrijf RDM, dat gered is van de ondergang dankzij een voorschot van 26 miljoen euro van het ministerie van Defensie? (Omdat SP Aerospace en Vehicle Systems in Geldrop en RDM Technology in samenwerking Defensie 410 pantservoertuigen zouden leveren. Dat nieuwe voertuig, Fennek genaamd, geldt als vervanger van de 25 jaar oude YPR. (Ik weet volstrekt niet wat ik me hier bij voor moet stellen, bij een YPR. Maar ik heb het even opgezocht, het heeft rupsbanden en mitrailleurlopen, het lijkt in de verste verte niet op een helikopter. Die Joep is van veel markten eh, thuis, wil ik maar even zeggen.) De Fennek-order, waarmee 394 miljoen euro is gemoeid, liep plotseling gevaar door acute financiële problemen van RDM. En daarom gaf Defensie het noodlijdende bedrijf een voorschot om de productielijnen voor de pantservoertuigen vlot te trekken… voor wie het weten wil. Door alle malaise kwam er een andere order in gevaar, een Duitse firma dreigde de order tot het afleveren van 200 Fenneks in te trekken, waardoor er dus 610 van die Fenneks zó op de zeephelling stonden!)

Welingelichte bronnen melden dan wel, dat op het departement flink is geworsteld met de vraag of 'Van den N.' zoveel steun moest ontvangen van Defensie. En dat praktische overwegingen uiteindelijk de doorslag gaven: de werkgelegenheid van enkele honderden mensen lijkt behouden en de levering van de voertuigen kan doorgaan. ,,In dit soort deals is een voorschot niet abnormaal,'' zegt een Defensiewoordvoerder. ,,Het bedrijf kan er grondstoffen en materialen van betalen. Voor de opdrachtgever kan het een gunstig effect hebben op de prijs van het eindproduct.'' Maar ik vraag het mij af…

Is dit dezelfde Joep, waarvoor een Nederlandse generaal-majoor bij de Rabobank een goed woordje deed voor Joeps RDM? Ach nee, dié Joep: van die Taiwanese submarines, nee - dat zál toch niet?

Ach, wat had ik graag iets van die flinke worsteling mee willen maken… Welke g e w e t e n s vragen kwamen er ter sprake op ‘het departement’, daar ben ik ook zó benieuwd naar. Wie lag er nu werkelijk wakker van? Ik ben dol op praktische overwegingen, vooral wanneer het resulteert tot iets waardoor het er slechts OP LIJKT, dat de werkgelegenheid van enkele honderden mensen behouden is. Ik lees hier geen ‘blijft’ in. En dan even over de p r i j s van de eindproducten: naar die helikopters wordt straks gekeken door een commissie en de commissieleden doen dat waarschijnlijk voor een ‘vrienden-van-Joep’- prijsje. Het wordt er vast goedkoper van. (En gij gelèuft dè?) Voor het eindproduct Fennek (die sprekend lijkt op de YPR, maar dan zónder rupsbanden- het kan misschien dus ook een omgebouwde helikopter zijn, het is maar een idee, je weet maar nooit…), voor deze Fenneks daar zal -naar ik serieus verwacht- ook wel een dikke bonuskortingkaart over de vasteklantenscanner gaan. En de bonus is voor: Joep!

Welke onwelriekende puissant rijke Nederlanders gun ik een volledige niet verzorgde pyjamaveertiendaagse, in een overbezet verpleeghuis – een verpleeghuis met een vet onderbetaald personeelstekort en een gemiddeld ziekteverzuim van 12%, omdat het werken aan een "eindproduct" dáár zo verschrikkelijk slopend is? Dat gun ik niemand, helemaal geen één.

Maar daar heeft Joep, het schijt aan.

 

(ps. Voor de vaste lezer:… soms is alleen het begin wél aardig)


Terug naar begin van de pagina

 

Hieronder kunt u uw reactie even niet meer mailen naar Gemma. Wilt u toch naar Gemma mailen, stuur uw bericht via de redactie. Klik dan hier.