Bregje
Pontzen: 'Ik ben vooral bezig met de mens'
Door Joep Eijkens
De Tilburgse VBMO-leerlinge Bregje Pontzen (16) heeft de
fotowedstrijd Document Nederland Junior van het
Rijksmuseum gewonnen. De jaarlijks terugkerende
wedstrijd is de jongeren-versie van Document Nederland,
de jaarlijkse opdracht die het museum aan een fotograaf
geeft om een actueel maatschappelijk thema in beeld te
brengen.
Ditmaal was het thema 'Café, club of kantine'. En Bregje
gaf daar een geheel eigen invulling aan door haar camera
te richten op een groepje vrienden in de Tilburgse
Spoorzone.
Bregje Pontzen selecteerde voor Brabants Licht 25 foto's
waaruit ik er vervolgens 15 koos.
De hieronder geplaatste foto's worden gevolgd door een
interview met de fotografe.

1 Zelfportret, 27 mei 2017.

2 Zelfportret, april 2018.

3 Zelfportret, oktober 2018.

4 Foto uit de winnende serie 'Dit is onze club', 2018.

5 Foto uit de winnende serie 'Dit is onze club', 2018.

6 Foto uit de winnende serie 'Dit is onze club', 2018.
7 Foto uit de winnende serie 'Dit is onze club', 2018.

8 Vuurtje delen.

9 Uitgaan.

10 Een bad vol tranen.

11 Blauwe muur 1.

12 Blauwe muur 2.

13 Imke. Uit de serie '16'.

14 Imke, zomer 2018. Uit de serie '16'.

15 Anne. Uit de serie '16'.
Bregje
Pontzen: 'Dingen die me dwars zitten, kan ik kwijt door
te fotograferen'
Tekst en foto:
Joep Eijkens
'Dit
is onze club' heette de inzending waarmee Bregje Pontzen
de landelijke fotowedstrijd won. Haar prijs? Een dagje
op stap met de huidige Document Nederland fotograaf
Stacii Samidin én een benoeming tot huisfotograaf van
het online platform scholieren.com.
“Eerst was de prijs één betaalde opdracht maar later
werd het huisfotograaf”, vertelt ze. “Voor hoe lang het
zal zijn, weet ik niet. Zo lang ik het goed doe, denk
ik. Ik hoop dat het een leuk bijbaantje wordt voor de
komende jaren.” Uit de manier waarop ze dat zegt spreekt
een prettig soort zelfverzekerdheid. Ze mag dan 16 zijn
en er nog heel jong uitzien, ze weet al heel goed wat ze
wil en komt soms haast volwassen over.
De wedstrijd voor zowel leerlingen uit het middelbaar
onderwijs als MBO-studenten leverde in totaal 10
finalisten op. Hun werk is nog tot en met mei volgend
jaar te zien in de Teekenschool van het Rijksmuseum om
vervolgens bewaard te worden in het museumarchief.
Hoe vind je het om in het Rijksmuseum te hangen?
“Ik besef het niet echt... maar ik merk wel dat de naam
Rijksmuseum veel aandacht trekt. Daardoor heb ik al een
hoop nieuwe contacten gemaakt. Ik hoop dat het gaat
zorgen voor een doorbraak. En dat ik nog in veel andere
musea kom te hangen zoals De Pont want dat is mijn
nieuwe doel... Het werk hangt trouwens in een bijgebouw,
de Teekenschool, niet in het museum zelf.” De aandacht
die ze dankzij de prijs gekregen heeft, geeft haar nog
meer zelfvertrouwen. “Eerst durfde ik me niet fotograaf
te noemen, nu durf ik te zeggen: 'Ik wil fotograaf
worden'. Ik zeg nog niet: 'Ik ben fotograaf' maar toch
al wel een beetje.”
Raar
Al heel jong vond ze fotograferen leuk. “Op vakantie was
het altijd m'n vader die fotografeerde. 'Dat kan ik
ook', zei ik. Eerst mocht ik alleen het knopje
indrukken, later mocht ik zelf met het toestel lopen en
op een gegeven moment kreeg ik mijn eigen camera, ik
denk rond m'n tiende. Op de basisschool vond ik het ook
altijd leuk om filmpjes te maken – foto en video vind ik
alle twee interessant, al noem ik me liever fotograaf
dan videograaf. Ik denk dat het begonnen is in groep 4.
Ik ben dyslectisch en merkte dat ik veel beter was in
creatieve dingen dan in andere en van die creatieve
dingen vond ik fotografie het leukste.”
“Op de basisschool wisten de kinderen wel dat ik foto's
maakte, maar ik liet ze niet zien. Op de middelbare
school ben ik wel begonnen ze te laten zien. Sommigen
vonden het maar raar, de zelfportretten die ik maakte,
zonder bovenstuk aan – niet dat je dat ziet. Maar ik heb
me van die opmerkingen afgesloten, het maakt me niet uit
wat ze ervan zeggen, ik ga er alles aan doen om
fotograaf te worden.”
“Nu ik die prijs gekregen hebben, verandert de houding
van sommigen wel”, vervolgt ze. “Er is meer bewondering
en respect, al zeggen ze het niet. Maar er zijn ook
kinderen met wie ik vroeger nooit contact had en die me
nu bewonderen. Vanwege de wedstrijd ben ik ook begonnen
foto's op instagram te plaatsen om ze te delen met
mensen die het wèl leuk vinden.”
Kunstfotograaf
Je gaf eerder aan dat je 'kunstfotograaf' wilde worden.
Waarom?
“Omdat ik het gevoel heb dat ik dan kan maken wat ik wil
maken. Ik vind het leuk om mensen te portretteren. En ik
heb ideeën en dingen die me dwars zitten die ik kwijt
kan door te fotograferen of te filmen... Ik ben heel erg
bezig met mijn eigen leeftijdsgroep, vind het soms raar
hoe kinderen zich gedragen. Ook mijn vriendinnen zijn
een onderwerp, wat ze leuk vinden, wat voor een band er
tussen ons is... Waarom ben ik bevriend met hen? Daar
wil ik achter komen via de fotografie.” Dan, resoluut:
“Ik ben vooral bezig met de mens.”
Alle tijd die ze over heeft buiten school, huiswerk en
hockey gebruikt ze om te fotograferen. “Ik heb een
lijstje met dingen die me dwars zitten en die ik kwijt
wil. Als het haast heeft doe ik het via zelfportretten,
anders met mijn leeftijdgenoten.” Soms vragen 'meisjes
die model willen worden' aan haar of ze hen wil
fotograferen 'voor hun portfolio'. “Ik heb het nog niet
gedaan, maar ik ben het wel van plan. Maar het zal nooit
mijn eigen werk worden.” Die meisjes, voegt ze eraan
toe, zijn heel erg bezig met 'het perfecte lichaam',
iets wat haar totaal niet interesseert. “Een imperfect
lichaam is veel interessanter.”
Vooropgezet plan
Er zijn fotografen die heel veel foto's maken – digitaal
zijn er nauwelijks beperkingen - om pas later te
selecteren. Er zijn er ook die al meteen veel
selectiever te werk gaan, met een vooropgezet plan.
Bregje Pontzen hoort tot de laatste categorie. “Ik heb
een idee in mijn hoofd en dat wil ik in beeld brengen.
Ik zeg tegen iemand: 'Ga maar zo staan' en dan laat ik
het gebeuren.”
Drie dagen had ze nodig om haar winnende serie te maken
met de door haarzelf bij elkaar gespaarde Lumix GX8 .
“De eerste dag heb ik gefotografeerd wat ik in gedachten
had: drie jongens die hun shirt hebben uitgetrokken. Zij
hadden zelf de Spoorzone als locatie gekozen. Ik heb die
jongens leren kennen via een vriendin die ik had verteld
dat ik een serie wilde maken over hangjongeren. Nou, die
jongens wilden wel meedoen, maar toen ze eenmaal daar
waren en toen ik zei dat het voor het Rijksmuseum was,
keken ze wel even raar op.”
“De tweede dag”, vervolgt ze, “ben ik met die jongens
opgetrokken en heb alles laten gebeuren – gewoon het
leven na school. De derde dag waren er nog een paar
dingen die ik wilde hebben. Alles bij elkaar denk ik een
paar honderd foto's gemaakt te hebben. De serie voor de
fotowedstrijd moest bestaan uit 5 foto's, maar ik mocht
er twee extra bijdoen. Iemand van de jury vroeg: 'Hoe
kun je zo weinig foto's maken en toch zoveel goede
foto's overhouden?' ”
Ze fotografeerde in kleur maar zette het materiaal om in
zwart-wit. “Want ik wilde dat je als kijker naar de
jongens keek, naar hun gezichten en houdingen. Bij
kleurenfoto's ga je letten op kleren, merken,
instagramdingetjes.”
'Wij zijn 17'
Toen ik Bregjes winnende serie voor het eerst zag, moest
ik denken aan het fotoboekje Wij zijn 17 van
Johan van der Keuken. Ook daarin spelen leeftijdgenoten,
vrienden van de fotograaf en net zoals hij scholieren
van rond de 17, de hoofdrol. Ik laat haar het beroemde
uit 1956 daterende boekje zien.
Nee, ze kende het niet en wil het later graag nog eens
beter bekijken. Ze wordt er duidelijk door verrast. “Ik
ben bezig met een serie die '16' heet en volgend jaar
'17' gaat heten”, zegt ze enthousiast. “Een serie over
mijn vriendinnen en mezelf en over alles wat me als
16-jarige bezighoudt.”
Ze zit nu in laatste jaar van het VMBO. Wat ze daarna
gaat doen, weet ze nog niet precies. “Maar in elk geval
wordt het fotografie. Ik ga naar St. Lucas of via een
vooropleiding naar de kunstacademie.” En als ze dat zegt
beginnen haar ogen weer te glinsteren en te lachen alsof
ze voorpret heeft. Ze kan niet wachten tot het zover is,
leergierig en vastbesloten.
|