’k
zie oe daor zo gèère ligge... Tilburgse stadsgezichten van Cees
Robben

Toegelicht door Ed Schilders en
Ronald Peeters
Tilburgs Prentebuukske deel 11 is uitgegeven ter gelegenheid van het
10-jarig bestaan van de Cees Robben Stichting, Goirle 2012 -
isbn/ean: 978-90-819752-0-9
Op de allereerste
Prent van de week die Cees Robben publiceerde — 10 oktober 1953 —
stond het standbeeld van koning Willem II centraal. Deze prent siert
nu het omslag van het elfde ‘Tilburgs Prentebuukske’, waarin vrijwel
alle tekeningen verzameld zijn waarop Robben sindsdien Tilburgse
monumenten en stadsgezichten een belangrijke rol liet spelen. Van
koning Willem II tot Boerke Mutsaers, van de Heikant van Peerke
Donders tot de waterkant van de Piushaven. Het Tilburg van de
wederopbouw en van de ingrijpende stadsvernieuwingen. Een stad
waarin gesloopt en gebouwd werd, maar die Robben altijd graag heeft
zien liggen met zijn eigen, unieke oogopslag.


Stadhuis Tilburg - boven: bevrijding in 1944,
getekend in 1954
Met het nieuwe
‘buukske’ viert de Cees Robben Stichting haar tienjarig bestaan.
Deze stichting beheert het erfgoed van de legendarische tekenaar, en
stelt zich ten doel initiatieven in zijn geest te stimuleren. In
opdracht van de stichting hebben Ed Schilders en Ronald Peeters de
stadsprenten geselecteerd. Peeters combineerde de prenten met foto’s
uit de collectie van het Regionaal Archief Tilburg en zocht er de
historische feiten bij. Schilders schreef een algemene tekst over de
manier waarop Robben naar zijn geboortestad keek en hoe hij haar in
beeld bracht.
Het grootste deel
van de prenten werd getekend in de jaren ’50 en ’60. De tijd van de
wederopbouw en de stadsvernieuwing. Robben blijkt daarover gemengde
gevoelens te hebben gehad. Hij begreep dat de stad de nodige
veranderingen moest ondergaan, maar hij betreurde ook het verlies,
de sloop, van menig monumentaal gebouw. Hij kon lachen met nieuwbouw
als het Burgemeester van de Mortelplein en de eerste flats langs de
Ringbaan, maar hij kon ook woest zijn over de sloop van de Sint
Annakerk, de kerk waar hij misdienaar was geweest.
Opvallend is ook de
aandacht die Robben had voor het landelijk aspect van zijn Tilburg.
De Tongerlose Hoef, de Warande, maar ook een in die tijd ver buiten
de bebouwde stad gelegen uitspanning als ‘Peerke Staak’, dat nu
midden in de Reeshof ligt.
Al met laat het
elfde Prentebuukske ook een overzicht zien van wat er in die twee
decennia in Tilburg verloren is gegaan en wat er behouden is
gebleven. De balans valt achteraf toch mee. Daaraan heeft Cees
Robben met zijn prenten zeker een bijdrage geleverd.
|