Organisatie
geëerd voor beheer erfgoed van de man van de ‘Prent van de Week’
Brabantse
Dialectprijs De Vergulde Klomp 2009 voor Cees Robben Stichting
Juryrapport
van de veertiende Brabantse Dialectprijs voor de Cees Robben
Stichting
Tilburg
viert dit jaar feest. Er zijn vier aanleidingen. De belangrijkste is
dat koning Lodewijk Napoleon onze stad op 18 april 1809 stadsrechten
verleende. Hij was onder de indruk van de omvang van Tilburg, toen
de grootste plaats van Brabant, en van de nijverheid van de
bevolking. Een paar jaar eerder was dominee Hanewinkel in Tilburg
geweest tijdens zijn voetreis door de Meijerij. Hij was de eerste
die schreef over het typische gebruik van het kruikenzeiken. Je kunt
dus zeggen dat 200 jaar geleden Tilburg op de kaart is gezet. Niet
alleen door de stadsrechten, maar ook door het feit dat Peerke
Donders 200 jaar geleden is geboren en 200 jaar geleden in Tilburg
de industriële revolutie begon. De vierde reden om 2009 grootst te
vieren is het al even bijzondere feit dat Tilburg 1300 jaar geleden
voor de eerste keer in een historische bron is genoemd. Tilburg is
dus aantoonbaar 1300 jaar oud en dat mogen met zijn allen best
uitdragen.
Los
van deze vier hoofdredenen om Tilburg 2009 te vieren kent de stad
dit jaar nog een paar andere interessante jubilea. Ik noem 100 jaar
fietsbedevaart Tilburg-Kevelaer. Het is de oudste fietsbedevaart van
Nederland. 25 jaar eerder, in 1884, begonnen de trappisten met het
brouwen van bier. Dat doen ze na 125 jaar nog steeds. Ook een
jubileum waar je als Tilburger bij stil moet staan.

Juryvoorzitter
Paul Spapens overhandigt de Brabantse Dialectprijs 2009 aan Wilma
Robben
En
dan werd in 1909 Cees Robben geboren. De geboren Tilburger zou dit
jaar 100 jaar zijn geworden. Voor Tilburg is dit zo’n belangrijk
gegeven dat het eventueel als vijfde hoofdreden had kunnen dienen
voor de viering van Tilburg 2009. Cees Robben namelijk is de
verpersoonlijking van de Tilburgse identiteit. In zijn werk, met
name in de Prenten van de week, heeft hij de Tilburgse inborst op
een manier vastgelegd die niet alleen uniek is, maar ook
eeuwigheidswaarde heeft. Nog steeds weet hij mensen te inspireren,
zoals recent Ed Schilders met zijn tiende Prentenbuukske.
Tussen
Cees Robben en de identiteit van de Tilburger kun je een =-teken
plaatsen. Dat is om een aantal redenen een belangrijke constatering.
In de eerste plaats omdat de Tilburger hecht aan zijn identiteit.
Meer dan in andere Brabantse steden is de Brabantse inborst in
Tilburg manifest gebleven. Cees Robben heeft daar uitdrukking aan
gegeven. Overigens kan ik hier onthullen dat Tilburg volgend jaar
als eerste stad van Nederland een monumentenlijst voor het
immaterieel erfgoed krijgt.
Het
besef van de eigen identiteit als uitvloeisel van het immaterieel
erfgoed is altijd al belangrijk geweest, maar is steeds belangrijker
geworden als gevolg van de mondialisering. Juist het sterke gevoel
van die eigen identiteit maakt Tilburg tot een sterke samenleving.
Het helpt bovendien bruggen te slaan naar andere culturen waarvan er
in onze mondiale stad inmiddels zoveel zijn. Iemand die zijn eigen
identiteit goed kent, stelt zich zonder angst open voor andere
culturen.
Opnieuw:
Cees Robben heeft op een onnavolgbare manier uitdrukking gegeven aan
de identiteit van de autochtone Tilburger. Daarmee is zijn
levenswerk van onschatbaar belang voor Tilburg, nu en in de
toekomst. Als er dan een organisatie is die dit erfgoed beheert, dan
is dat een belangrijke organisatie. Die organisatie is de Cees
Robben Stichting.
De
Cees Robben Stichting is in 2002 door zijn zeven kinderen opgericht.
Zoon Hans was toen en is dat nu nog steeds de voorzitter van de
stichting. Meteen al in het jaar van de oprichting gaf de stichting
zijn visitekaartje af. In een spiegeltent op de Heuvel, het hart van
Tilburg, werd een heruitgave van de eerste zeven Prentenbuukskes
gepresenteerd. De originele uitgaven verschenen tussen 1958 en 1986.
De Prentenbuukskes zijn steeds een fenomeen geweest. Ze werden en
worden gekoesterd door de Tilburgers. Voor het vastleggen van de
Tilburgse inborst zijn deze buukskes van onschatbare betekenis. Een
heruitgave was daarom een culturele happening van de eerste orde.
Tegelijk met de heruitgave van de zeven originele Prentenbuukskes
kwam de Cees Robben Stichting met deel 8, een volledig nieuw
Prentenbuukske. In 2008 volgde deel 9 en dit jaar zag deel tien het
licht. Ed schilder heeft zich hiervoor steeds zeer ingezet.
De
Cees Robben stichting manifesteerde zich ook op andere vlakken. In
2003 was er een Cees Robben tentoonstelling in het Scryprion in
Tilburg. Ook in 2003 werd een scheurkalender met Prenten van Cees
Robben voor 2004 uitgebracht. In 2004 verraste de stichting met een
serie van 29 wenskaarten. In het Heemerf in Goirle werd in 2004 een
grote overzichtstentoonstelling gehouden. De jury van de Brabantse
Dialectprijs is in het bijzonder enthousiast over het Project
Prentenpraot waarmee de stichting in 2006 op de proppen kwam.
Prentenpraot richt zich op de basisschooljeugd. Het is zeer
vooruitstrevend en zelfs gedurfd om kinderen kennis bij te brengen
over dialect en volkscultuur. Het lespakket Prentenpraot is een zeer
geslaagde methode om kinderen duidelijk te maken dat het dialect de
drager is van de volkscultuur. Prentenpraot begon in Goirle, de
zetel van de stichting, en wordt steeds verder over de provincie
uitgerold. Nog dit jaar was er een door de Cees Robben Stichting
geďnitieerd project waarbij basisschoolkinderen door middel van de
Prenten kennismaakten met de volkskeuken. Er zijn plannen voor
gelegenheidsprenten van Cees Robben en voor een speciale uitgave met
kerstverhalen.
Met
andere woorden: de Cees Robben Stichting gaat dóór. De Cees Robben
Stichting zakt niet in. De Cees Robben Stichting getuigt van een
inspirerende vitaliteit. De jury van de Brabantse Dialectprijs De
Vergulde Klomp was dan ook unaniem van mening dat deze prijs in 2009
moest worden toegekend aan de Cees Robben Stichting. De stichting
krijgt deze prijs voor de voortreffelijke en voorbeeldige manier
waarop gewaakt wordt over het erfgoed van Cees Robben en hoe diens
werk steeds opnieuw actueel wordt gepresenteerd aan oud en jong.
Door middel van het toekennen van de prijs wil de jury de Cees
Robben Stichting ten voorbeeld stellen voor hoe tegenwoordig op een
plezierige en laagdrempelige manier dialect en identiteit op een
aansprekende manier levend kunnen worden gehouden.
De
jury: Peter de Koning, Sjef van Schalen en Paul Spapens (voorzitter)
Tilburg,
6 november 2009.
|