Het oude testament en de
keukentafel Ed
Schilders
Opnieuw is website CuBra door de kleine Haagse uitgeverij
De Althaea Pers begunstigd met een zeer bijzondere bijdrage: ‘De
Gootjesbijbel 1995’. Eerder al stemde uitgever Jos Swiers ermee in om in
de Bomenrubriek van CuBra de complete uitgave van de zogenaamde ‘Delftse
Xylotheek’ op te nemen. Met de ‘Gootjesbijbel’ lijken Swiers en
Althaea zichzelf overtroffen te hebben, en CuBra is er trots op twee
portfolio’s uit deze uitgave te mogen presenteren.
Theo Gootjes, geboren in 1942 in Rotterdam, geniet vooral
bekendheid als politiek tekenaar van de krant Het Vrije Volk, bij
welk dagblad hij van 1973 tot 2005 in dienst was. In de eerste helft van
de jaren ’90 begint Gootjes echter ook aan een privé-project. Aan de
keukentafel werkt hij minstens vier uur per dag aan zijn eigen geschreven
en getekende vormgeving van de bijbel, om precies te zijn: van het Oude
Testament. Een enorm project, want Gootjes schrijft daarbij de Bijbeltekst
minutieus over op twee pagina’s naast elkaar (zie het voorbeeld) en
voegt bij elk ‘duo’ een tekening.
Na afronding van dit monnikenwerk in 1995, zal het tot
1999 duren voordat het werk ook publiekelijk getoond wordt, en wel in het
Markiezenhof in Bergen op Zoom, het museum dat gespecialiseerd is in de
politieke prentkunst in Nederland en dat daardoor het werk van Gootjes
goed kent. Een uitgave in boekvorm gaat echter niet door, en het zal dus
tot 2009 duren alvorens ‘De Gootjesbijbel 1995’ in Jos Swiers een
toegewijde uitgever vindt. Het werk is bijzonder fraai vormgegeven. In
twee cassettes bevinden zich de gevouwen dubbele pagina’s met het
handschrift; daartussen is de illustratie gevoegd. Op 29 maart jongstleden
werd de uitgave gepresenteerd op de plek waar het werk ooit getoond werd:
het Markiezenhof.
Bladeren door, lezen en kijken in ‘De Gootjesbijbel 1995’
is een bijzondere ervaring die helaas via een website niet kan worden
overgebracht. Papier vasthouden is toch wat anders dan met de muis klikken,
fraai drukwerk wat anders dan een beeldscherm. In ieder geval kunnen de
twee portfolio’s op CuBra toch wel Gootjes’ fabelachtig volgehouden
stijl en vormkeuzes overbrengen. En hopelijk ook iets van de fascinerende
spanning die in de afbeeldingen schuil gaat. Elke tekening in de ‘Gootjesbijbel’
is een dramatisch moment waaraan Theo Gootjes zijn persoonlijke invulling
heeft gegeven. Het zijn de illuminaties van een eigentijdse maar zeer
eigenzinnige monnik.
|