Rob Siers

Het valt niet mee om een kunstwerk in Tilburg te zijn

Op maandag 18 april 2005 zag ik in het Brabants Dagblad deze foto:

Te zien is hoe Publieke Werken een groot bord geplaatst heeft voor de schutting rond de bouwput van het Pieter Vreedeplein. Deze schutting is voor de duur van de werkzaamheden in opdracht van de gemeente gesierd met tekeningen van Luc Verschuuren. Op het bord kunnen posters worden geplakt voor het aanstaande referendum omtrent de Europese Grondwet. Publieke Werken heeft het bord ondertussen weer verwijderd, maar dat het niet meevalt om in Tilburg een kunstwerk te zijn, werd opnieuw duidelijk. Waar had ik dat meer gezien?

Oh ja, in de Jan van Beverwijckstraat, waar een muurornament van de beroemde arts van de gemeente zijn eigen verlichting heeft gekregen...

En bij de gedenknaald van Willem II, waarvan je onmogelijk een foto kunt maken zonder een batterij verkeersborden mee te nemen...

En op de hoek Stedekestraat en Wilhelminapark, waar een werk van Frans Mandos langzaam maar zeker wordt overwoekerd...

In de gevel van het Preston Canisius ROC in de Capucijnenstraat staat de heilige Aloysius van Gonzaga niet alleen met lege handen, hij mist ook al jaren beide wijsvingers (zie detail, onder)

Waarschijnlijk hield Aloysius vroeger een lelietak in de hand.

Gelukkig trof ik bij Theaters Tilburg ook een voorbeeld van een kunstwerk dat wel goed onderhouden wordt.