Wilf Mbanga

Vrijplaats CuBra

Hoofdredactionele commentaren uit The Zimbabwean

vertaald door Paul Bogaert

 


Hoofdredactioneel commentaar 23-9-2014

 

Dubieuze doctorsgraden moeten worden onderzocht

 

Door de jaren heen zijn er talloze berichten geweest die aangaven dat aan personen met de juiste connecties doctorsgraden van plaatselijke universiteiten zijn gegeven ondanks dat ze er niet voor studeerden. Tot dusver zijn de meest genoemde schuldigen de Universiteit van Zimbabwe (UZ) en de Zimbabwe Open Universiteit (ZOU). Het toebedelen van frauduleuze graden neemt verschillende vormen aan.

 

In sommige gevallen schrijven de studenten – meestal topambtenaren van de regering, zakenlieden en personeel uit de veiligheidssector – zich in om voor een graad te studeren maar ze volgen nooit lessen of ondernemen geen studies. Sommige van hen sturen feitelijk andere mensen namens henzelf om zich in te schrijven en alle vereisten te voltooien. In dit geval schrijven experts van binnen en buiten de opdrachten, ze voeren de overeengekomen research uit en doen zelfs de examens ten behoeve van deze onterechte begunstigden.

 

In andere gevallen schrijven de kandidaten zich in voor studies maar huren personen met voldoende kennis en vakkundigheid in om hun opdrachten te doen en zelfs de examens, samenspannend met universiteitspersoneel waaronder mogelijk de hoogste leiding van de universiteit zit. In het derde en misschien het meest onbeschaamde geval gelasten personen de universiteit gewoon om certificaten voor te bereiden en de begunstigden worden voor het eerst op de campus gezien als ze er komen om te promoveren. Er is een vierde categorie – waarbij aan invloedrijke personen dubieuze eredoctoraten worden toegekend.

 

Dit gebeurt in een tijd waarin onderwijskwalificaties in toenemende mate worden gezien als de poort naar professionele erkenning en relevantie. Ze worden ook gezien als statussymbool in Zimbabwe.

 

Wat duidelijk is in al deze gevallen is dat de mensen die uiteindelijk deze doctoraten krijgen toegekend de academische erkenning die samengaat met de promotie niet verdienen. Erger nog, het is zowel misdadig als onethisch van deze personen om op deze manier een graad toegekend te krijgen.

 

Deze toenemende trend heeft de reputatie van plaatselijke doctoraten een ernstige knauw gegeven en tot vooroordelen geleid jegens hard werkende mensen die hun certificaten hebben verdiend door ijverig studeren. Terwijl het onderwijs in Zimbabwe nog steeds tamelijk hoog wordt ingeschat, zal het snel iedere geloofwaardigheid verliezen, vooral vanwege een klein aantal luie mensen die zich gerechtigd achten steeds de gemakkelijkste weg te belopen.

 

Daarom doen wij een oproep voor een onderzoekscommissie om precies te onderzoeken hoe en aan wie de staatsuniversiteiten dubieuze graden hebben toegekend.

 

Terwijl het misschien naïef klinkt deze suggestie te doen omdat degenen achter het bedrog zitten degenen zijn die de lakens uitdelen, denken wij toch dat er een uitweg is. Het Parlement kan de eerste aanloophaven zijn met wetgevers die druk kunnen uitoefenen. Het maatschappelijk midden en politieke oppositiepartijen kunnen ook druk zetten op de regering, internationale onderwijsinstanties en de misdaadbestrijding om de noodzaak van de onderzoekscommissie te erkennen.