Wilf Mbanga

Vrijplaats CuBra

Hoofdredactionele commentaren uit The Zimbabwean

vertaald door Paul Bogaert

 


Hoofdredactioneel commentaar 17-6-2014

 

Kombi uit roulatie: wees voorzichtig

 

De regering heeft aangegeven dat men snel forensenomnibussen als openbare vervoersmiddelen uit de roulatie zal nemen. Dit is een lovenswaardige zet, gezien de beruchtheid die de Kombi’s verdienden door het hoge aantal ongelukken die ze veroorzaakten op de weg– waarvan vele dodelijk. De voertuigen zijn ook een bedreiging in de straten geworden, waar ze opstoppingen veroorzaken en het publiek verstoren door het grove gedrag van sjacheraars, conducteurs en chauffeurs.

Het idee is dat de Kombi’s vervangen zouden worden door grotere bussen die gemakkelijker te beheren zijn. Dit zou verlichting brengen bij toch al onder druk staande forensen omdat, zo werd ons verteld, ze meer betaalbaar zouden zijn.

Het is echter zaak met voorzichtigheid en zorgvuldigheid verder te gaan.

Op de eerste plaats is transparantie nodig over hoe deze bussen worden geregistreerd om op de stedelijke routes te worden geëxploiteerd. Tot nu toe is er een bedrijf dat een proef metro project draait, met de bussen beperkt tot een deel van Chitungwiza.

Het probleem is dat we nooit te horen kregen hoe dat bedrijf werd uitgekozen, wat leidt tot de speculatie dat sommige kopstukken in het ministerie van transport smeergeld kregen om het bedrijf, dat waarschijnlijk meer bussen in zal gaan zetten, groen licht te geven.

Het is belangrijk helder te zijn over procedures en processen. We willen niet dat het eindigt met ministers en hoge regeringsfunctionarissen die onder een hoedje met hun vrienden in de particuliere sector het vervoersmonopolie voeren op kosten van het woon-werkverkeer.

Ten tweede is het van groot belang de positie van de Zimbabwe United Passenger Company (Zupco: de Verenigde Zimbabweaanse Passagiers Maatschappij) in de constructie te bepalen. Zupco, leverde als staatsbedrijf een efficiënte publieke dienst totdat corruptie en wanbestuur het overnamen. Het is nodig de puinhoop op te ruimen bij de openbare vervoerder en ervoor te zorgen dat die opnieuw efficiënt werkt – alvorens deze opnieuw los te laten op onder druk staande pendelaars.

De overgang van Kombi’s naar grotere bussen is beladen met risico’s en we dringen bij het vervoersministerie erop aan zorgvuldig na te denken en breeduit te overleggen voordat er enig besluit wordt genomen. De regering moet een situatie vermijden waarbij juist de voertuigen die ze uit de roulatie nemen terugkomen als illegale vervoerders.

Daarbij is er behoefte om ons wegennetwerk te vernieuwen en te garanderen dat de nieuwe vervoerders zich aan alle verkeersregels houden. Dit zou corruptie onder de politie en personeel van de Voertuigen Inspectie Afdeling (VID) – die een groot deel uitmaken van de enorme problemen die resulteerden in de oproep tot het beëindigen van het Kombi-vervoer, tegenhouden.