CUBRA

INHOUD WOORD

HOME

AUTEURS

 

 

 

 

 

door NORBERT DE VRIES

Elke week een nieuwe beschouwing over een bijzonder woord

 


 

09-07-2016

Fris en fruitig

Deze combinatie dateert van het begin van de jaren zestig. Ik citeer uit een advertentie van De Bijenkorf (Waar de ‘turkey’ ‘a best buy’ is en de Loire  wijnen ‘bon marché…) die op 18 mei 1961 in het Algemeen Handelsblad verscheen: “De Loire wijnen: 6 bijzondere zomerwijnen, fris en fruitig”. Maar wie de advertenties volgt, merkt dat even later ook Duitse wijnen ‘fris en fruitig’ smaken. De Niersteiner Domthal bijvoorbeeld. Zelfs Bols Bessen schijnt het predicaat ‘fris en fruitig’ te verdienen. En dan is er geen houden meer aan: ook de Monatoetjes - we schrijven inmiddels 1973 - heten fris en fruitig te zijn, met een keuze uit vijf vruchtensoorten. Frico Yoghurt (vraag uw melkman) kan dan natuurlijk niet achterblijven. Ook snoepgoed van Jamin mag kennelijk fris en fruitig heten. Zo ook de kleuren van de voorjaarsmaquillage van Lancôme. En dan ineens, in 1986, lezen we een bericht in het Nederlands Dagblad (het gereformeerd gezinsblad onder leiding van P. Jongeling) over de eerste vrouw op de lijst van het CDA in Spakenburg. Op nummer zes staat Julia van Twillert: “voor een fris en fruitig gezicht in de raad”. Let wel: niet in Tiel, maar in het vissersdorp Spakenburg! En werp zeker ook een blik in de vele pagina’s gevuld met kleine contactadvertenties (niet in het Nederlands Dagblad natuurlijk): Onze JONGENS zijn fris en fruitig. Kom en overtuig u zelf. In de autowereld van hetzelfde laken een pak: de Lancia A 112 heeft lekker veel binnenruimte en comfortabele stoelen, en na een lange rit stapt u nog fris en fruitig uit.

De alliteratie van een reclamebureau houdt al meer dan een halve eeuw stand en is breed toepasbaar gebleken. Van de wijn tot de nog lang niet verlepte mensch.