INHOUD 
GOEDE VRIJDAG
INHOUD
JAN BUSTER
HOME
SPECIAAL
AUTEURS
TEKSTEN
BRABANTS
KUNST
FOTOGRAFIE
AUDIO

Print Pagina

 

 

Sloop Groot Speijck

Ik las in het Brabants Dagblad van 3 juli 2008 dat Groot Speijck gesloopt werd. ‘Daarmee is weer een stuk van mijn verleden gesneuveld’, noteerde ik. En zette de volgende herinneringen op papier.

‘In 1947-1948  gingen wij dansen. Wij – dat was een groepje jongemannen, toevallig bijeengevallen. ’s Avonds gingen we naar de Scala in de Tuinstraat of naar de oude Oranjezaal van de toenmalige Stadsschouwburg die ongeveer lag ter hoogte van het huidige kruispunt van de Spoorlaan en het NS-plein. ’s Zondagsmiddags in de zomer reden we op de fiets naar Oisterwijk, naar het Groot Speijck. Dat was vast tarief.
Op het terras bij de gebouwen die nu gesloopt worden zat een band, meestal een man of acht. Daarvoor, dus buiten de huidige gebouwen, lag een overdekte dansvloer, flink groot, ongeveer de helft van een tent met botsautootjes op de kermis. Je kon er zo maar niet op gaan. Alle zijden waren voorzien van een balk, behalve aan een kopse kant: daar stond de kaartjes-controleur. Ja, echt.
Hoe ging dat dan? Je kocht wat kaartjes van te voren (ik weet niet meer wat ze kostten, maar het was niet veel), vroeg een meisje - en die zaten er met velen - en als ze toestemde, ging je naar de ingang bij de controleur en gaf twee kaartjes af. De jongens betaalden dus meestal, - ik heb tenminste nooit meegemaakt dat het meisje de kaartjes had.
De grond rondom de dansvloer en de plaats waar het danspubliek kon zitten als het niet danste was van los zand. Dat sleepten de dansliefhebbers mee de dansvloer op. Echt glad kan het er niet geweest zijn. Je kunt je voorstellen hoe het er uitzag als het een beetje nat was.
De interesse van de jeugd was groot. Ik schat het aantal tussen de honderd en tweehonderd. Zitten deed je op van die leuke klapstoeltjes, gedeeltelijk van ijzer met hout voor het zitvlak en rug. Wit geschilderd. In Parijs bij de Eifeltoren stonden ze ook. Het drinken was zeer beperkt. De eindeloze keuze van nu was er niet. Nog niet.
Pils, champagnepils en limonade in twee of drie smaken. Maar dat was geen probleem, daar kwamen wij niet voor .
O ja, en hoelang kon je dansen op één kaartje? Wel, de band speelde een aantal nummers, uiteraard Amerikaanse nummers  ( bij voorbeeld  In the Mood, drie of vier keer achter elkaar, denk ik) en stopte dan. Dat was het sein om van de vloer te verdwijnen.
Tegen de schemering hield het feest op en verdween de massa.

Natuurmonumenten, die Groot Speijck heeft overgenomen, zal er wel een heel andere bestemming voor hebben, maar voor mij blijft de herinnering aan een onbezorgde tijd.’