Frans
Goddijn
Bron:
website kostverlorenvaart |
Zijn
lesuren waren geen lessen in strikte zin, maar optredens.
Elke les verliep anders. Vanaf het moment dat hij op zijn
klompen het klaslokaal binnenstapte, kon er van alles
gebeuren. Hij vertelde verhalen, ging discussies aan, maakte
grappen. Hij genoot van de vrijheid om te doen wat hem
inviel en de klas genoot van hem. De examenstof over
grammatica moesten we uit de boeken halen, daar besteedde
hij geen tijd aan. Wat je van hem meekreeg was het vermogen
om tijdens het mondeling examen (en daarna) een goed gesprek
te voeren.
We
hebben elkaar tientallen jaren niet gezien en de zeldzame
keren dat we elkaar aan de telefoon spraken, namen we ons
voor samen thee te drinken. Intussen verstreek de tijd alsof
het niet op kon, maar vanmiddag zitten we buiten voor zijn
huis.
Hij
vertelt me hoe hij in 1956 als beginnende leraar op een
meisjesschool zocht naar een manier om zijn kennis in de
klas over te brengen. Het ging moeizaam tot hij er een keer
het zwijgen toe deed en de klas stil liet werken aan wat ze
maar wilden. Lopend langs de schoolbanken zag hij de
agenda's van zijn leerlingen open liggen en daarin waren
plaatjes geplakt van een hem onbekende vrouw. “Wie is dat?”
vroeg hij zijn klas. Het was Sissi, de Oostenrijkse
keizerin, gespeeld door Romy Schneider in de Duitse
succesfilms van die jaren. De meisjes vertelden honderduit,
er ontstonden meer gesprekken en Elemans had zijn aanpak
gevonden.
Zijn
stijl van lesgeven liet vrijheden toe maar intussen voelde
iedereen wel aan dat hij een autoriteit was. Begin jaren
zeventig, een poosje nadat er rond de universiteiten van
wereldsteden studentenopstanden uit waren gebroken, werden
in Arnhem ook wat scholieren bijdehanter dan voorheen. Van
docenten werd gevraagd dat ze ‘maatschappelijk relevante’
stof brachten waarmee wat werd gedaan aan de kloof tussen
arm en rijk. Een leerling die later nog een poosje wethouder
van de stad zou worden, leverde een uitstekend opstel in
zonder leestekens, “omdat leestekens alleen maar dienen om
de arbeidersklasse buiten te sluiten.” Elemans gaf hem een
drie, al spaarde hij de talentvolle leerling wel bij het
examen. Daarna stopte hij met lesgeven. |