HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - augustus 2014

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Doré van Deijck. foto Gemma van der Heyden

 

www.dorevandeijck.nl

 

De cd Do-Re is te koop bij Boekhandel Livius in Tilburg (Nieuwlandstraat 56) of kan worden besteld door een email te sturen naar d.v.d@kpnplanet.nl.

De prijs is € 10,00, exclusief verzendkosten.

 

Doré van Deijck treedt de komende tijd een aantal malen op, samen met muzikale partner Lizet van Beek. Op 30 augustus tijdens ‘Sous Le Pont’ in Tilburg; op 5 oktober in De Knoptoren in Sint-Oedenrode; op 12 oktober in de Lutherse kerk in Breda; op 14 oktober in de kamermuziekserie ‘Stratumseind Klassiek’ in De Oude Rechtbank in Eindhoven en op 16 november in De Schelleboom in Oosterhout. Zie haar website voor verdere gegevens.

 

©Brabant Cultureel – augustus 2014

Hart en ziel van een pianiste

 

Het moest ruim dertig jaar duren voordat haar eerste solo-cd uitkwam: ‘Do-Re’. De reden? Een opmerkelijke. Bovendien: een album met een ongekende verscheidenheid. Een fraai overzicht van het pianistenleven van Doré van Deijck.

 

door Rinus van der Heijden

 

Vanaf haar conservatoriumtijd eind jaren zeventig, begin jaren tachtig speelde Doré van Deijck thuis op een tamelijk oude Ibach-vleugel. Twee jaar geleden kreeg zij van collega-pianist Jeroen van Vliet een tip: iemand had een complete inboedel opgekocht, inclusief een Steinway-vleugel uit 1961. Oorspronkelijk afkomstig van de BBC. Binnen twee weken was de deal rond: de Steinway verhuisde naar Tilburg.

De in Zeelst bij Eindhoven geboren en vanaf 1977 in Tilburg wonende Doré van Deijck vertoeft sindsdien in de zevende hemel van de muziek. De Steinway heeft een machtig geluid en is een rijke toevoeging aan wat de Ibach-vleugel voortbracht. Om die redenen ontstond tijdens het repeteren en studeren op de Steinway snel het idee om al die gefortuneerde klanken in een solo-cd te vangen. Het werd haar eerste: Do-Re.

Niet dat de capaciteiten van de pianiste niet al eerder aan platen waren toevertrouwd, maar nergens op een album onder haar naam. Nu besloot zij een weldoordachte doorsnee van haar oeuvre op te nemen. Zo kon het gebeuren dat op Do-Re interpretaties zijn te vinden van zo diverse componisten als, onder andere, Alexander Scriabin, Dizzy Gillespie, Jean-Philippe Rameau, Simeon ten Holt en Niko Langenhuijsen.

 

 

Doré van Deijkck aan de vleugel. foto Gemma van der Heyden

 

 

Aartsvader

Niko Langenhuijsen componeerde speciaal voor deze cd het gelijknamige werk ‘Do-Re’. Nadat de pianiste contact met hem had opgenomen, stemde de aartsvader van het Tilburgse jazzmilieu meteen in. Vooral ook omdat hij nog nooit werk voor solo piano had geschreven. Na het heen en weer mailen van allerlei thema’s en na diverse gesprekken koos Doré van Deijck voor de verklanking van haar voornaam.

Do-Re is een prachtig album, wat niet alleen door de diversiteit van de stukken blijft boeien. De uitvoerster geeft aan elke compositie haar eigen duidingen mee. Haar visie op Simeon ten Holsts Canto Ostinato overrompelt. Ze plaatste naar eigen zeggen ‘gewoon wat stukjes uit het geheel achter elkaar’, waarbij het eindresultaat klinkt als een nieuwe interpretatie van deze klassieker. Dat geldt ook voor het wereldberoemde ‘Ne me quitte pas’ van Jacques Brel. In feite speelt de pianiste hier alsof zij het stuk begeleidt, maar de luisteraar hoort toch het hele lied.

Het hele proces rond deze cd was voor de bedenkster één grote uitdaging. Die bestond eruit om uit haar comfortzone te treden en na altijd een begeleidende rol te hebben vervuld, zichzelf met een eigen project op de voorgrond te plaatsen.

De bedoeling was om de cd zelf thuis, achter de Steinway-vleugel op te nemen. Maar dat bleek niet zo’n goed idee. Van Deijck riep de hulp in van Peter Hofland, eigenaar van studio Soundscapes in Tilburg. ‘We namen diverse uitvoeringen op van elk stuk dat ik voor ogen had. Uiteindelijk heb ik samen met collega’s Erna Melis en Noortje Krämer de definitieve keuze gemaakt.’

 

 

Het cd-hoesje, ontworpen door Looi Naaijkens.

 

 

Anders

Met het eindresultaat is de pianiste redelijk tevreden. ‘Tijdens het terugluisteren hoor je dingen die je liever anders had gedaan, maar die moet je op de koop toenemen. Je loopt tegen je eigen perfectionisme aan. Ik wilde heel graag hier, op deze vleugel mijn eigen muziek opnemen en dat is prima gelukt.’

Van Deijck brengt het album zelf uit en heeft de verkoopprijs gesteld op tien euro. Een habbekrats voor een prachtige cd, die is gestoken in een al even prachtig hoesje, ontworpen door grafisch ontwerper Looi Naaijkens. De pianiste wilde geen hogere vraagprijs. ‘Ik vind ‘Do-Re een soort visitekaartje: dit ben ik, dit is mijn muziek, dit is mijn plaatje.’ Die lage verkoopprijs heeft overigens ook voordelen: ‘Ik heb er altijd een paar bij me. Loop ik bij de Albert Heijn, langs de Febo of langs zwemaccommodatie Baksven en hoor ik mensen roepen: Doré, waar kan ik jouw cd kopen? Hier dus,’ lacht ze.

Van Deijck is een veelzijdig musicus, in eerste instantie vanuit de klassieke traditie. Daarbij laat zij zich niet leiden door grote namen uit de klassieke pianoliteratuur. In de loop der jaren trad zij ook op met salsabands en salonorkesten. En ook in het theater liet zij zich regelmatig horen. Al dertig jaar werkt zij samen met sopraan Lizet van Beek uit Hilvarenbeek onder de naam Les Enfants du Paradis. Op dit moment toeren zij met twee programma’s: Fool on the hill en Carmen.

Daarmee is haar muzikale identiteit echter nog niet uitgeput. Een korte beschrijving ervan: ‘Na mijn eindexamen aan Brabants Conservatorium werkte ik een half jaar in Portugal, voornamelijk in hotels. Toen ik terug in Nederland kwam, had ik niks; geen werk, geen huis. Ik kwam terecht in salonorkest Sur Pluche en speelde daar vijf, zes keer per maand mee. Kort daarna kwam ik in de latinband Speling (later Perfume de Salsa, rvdh) terecht. Daar speelde ik basgitaar. Met een big band speelde ik in Frankrijk en Zwitserland, met Nard Reijnders deed ik theaters aan, met Tom America speelde ik in aNDERE ANDERe. En met Tria Maria, met fluitiste Marjolein Kempen en zangeres Judith Nijland treed ik ook regelmatig op.’

 

 

Doré van Deijck. foto Gemma van der Heyden

 

 

Huiskamerconcerten

Maar solo musiceren vindt Doré van Deijck een ander verhaal. ‘Je moet het dan helemaal alleen doen. Ik heb nu een paar huiskamerconcerten gedaan. Heel erg leuk. Mensen nodigen buren en kennissen uit. Het enige wat ik nodig heb is een gestemde piano. In de intieme setting van een huiskamer heb je meteen persoonlijk contact met de luisteraars. Dat voel je tijdens het spelen en daar krijg je direct iets voor terug.’

Daarnaast verzorgt Van Deijck zangworkshops en geeft ze les bij Stichting Kunstkwartier waarin de muziekscholen van Helmond, Nuenen en Geldrop samenwerken. Spelen staat bij haar voorop. ‘Lesgeven is behoorlijk slopend. Maar van spelen krijg je juist energie.’

Naast de piano beheerst de Tilburgse ook de basgitaar – ‘Ik had een jaar les van (oud-Eindhovenaar) Rinus Raaijmakers plus drie jaar conservatoriumopleiding in Hilversum’ – en de accordeon. ‘Met dat laatste instrument treed ik wel eens op in verzorgingshuizen,’ zegt ze olijk lachend.